dimecres, 23 de desembre del 2009

ORIOL JUNQUERAS ELOGIA EL POBLE CATALÀ


Oriol Junqueras explica com Europa s'ha quedat sorpresa en veure que la societat civil catalana ens hem organitzat tan bé tot i tenint les institucions i governs en contra, que intenten limitar la democràcia que volem i a la qual tenim dret.
Els referèndums que estem organitzant són testimoni de que a Catalunya hi ha un moviment únic a Europa, 'una energia i un dinamisme tremendos', diu Junqueras, 'un desig de llibertat profundíssim'.
-------------------------------------------------------------------------------
Ho pots llegir al seu bloc:
http://www.directe.cat/opinio/oriol-junqueras/elogi-a-la-societat-civil
Vídeo on veus euro-parlamentaris de Flandes, Escòcia, Wales i Euskadi felicitant-nos i explicant que la iniciativa de la societat civil catalana ha estat una lliçó:
http://www.youtube.com/watch?v=65qwUPixEYE
Vídeo on parla l'Oriol Junqueras:
http://www.youtube.com/watch?v=1d4pcYGC_78

7 comentaris:

  1. Hallo, ik ben Nederlander, woonachtig in Catalunya. Ik wil u er graag op wijzen dat mijn moederland Nederland heet, en niet Holland. In het Catalaans dus "Países Baixos", en niet "Holanda". De naam "Holland" verwijst slechts naar de twee meest westelijke provincies van het land. Hiermee discrimineert u dus alle Nederlanders die leven in de 10 overige provincies. Al eeuwenlang lijden zij onder de arrogantie van deze twee overheersende rijke provincies, en u doet er nog maar eens een schepje boven op. Verder vraag ik mij af waarom u een afbeelding van klompen in uw logo heeft gebruikt. Dit duidt op een zeer beperkte kennis van Nederland, want klompen worden alleen nog maar gemaakt om aan toeristen te verkopen. Wat zou u ervan vinden als ik Catalunya steevast zou uitbeelden als een calçot? Een vervelend cliché, inderdaad. Graag een andere afbeelding dus! Pannenkoeken bijvoorbeeld.

    ResponElimina
  2. Geachte mevrouw/heer Anònim,
    Nederland wordt bekend als Països Baixos maar vooral wordt de term 'Holanda'gebruikt; evenals in het Engels Holland.
    Holanda decideix is korter en pakkender.
    De Catalanen weten wat er bedoeld wordt onder 'Holanda', en dat is niet provincie Holland. Dus wij discrimineren niemand.
    De klompen zijn een prachtig icoon, te vergelijken met een barretina.
    Pannenkoeken worden niet onder de Catalaanse bevolking begrepen als typisch iets Nederlands.
    Wij vinden klompen een prima Hollands icoon, en niet een vervelend cliché. Wij houden van klompen en vinden het een lief cliché.
    Graag zo houden dus!
    Mvg,
    Miquel Marzabal Galano

    ResponElimina
  3. Beste Miquel,

    Dank voor uw reactie. Ik laat de klompen voor wat ze zijn, dit was het minst belangrijke onderdeel van mijn commentaar. Als iemand mijn land graag met een verouderd cliché-symbool uitbeeldt, dan zal ik daar niet moeilijk over doen. Ik accepteer dat graag met een glimlach!

    Iets anders is de naam van ons land: Daar zit u echt fout. Nederland is de énige echte naam van ons land, Holland is de naam van slechts een klein deel. Op Wikipedia kunt u meer informatie vinden over dit onderwerp. Alleen mensen met weinig kennis van Nederland maken nog steeds de fout om ons land Holland te noemen.

    Maar goed, ook dát zou ik nog kunnen accepteren met een glimlach.
    Waarom heb ik daar moeite mee?

    Ik heb uw weblogs bekeken, u houdt zich bezig met de strijd voor een onafhankelijk Catalunya.
    U spreekt veel over begrippen als “respect” en “erkenning”. Erkenning van de Catalaanse taal, gewoonten, en de Catalanen. Uw schuwt daarbij niet het gebruik van grote woorden als “fascisme” en “onderdrukking”. Anders gezegd: uw strijd is serieus en zeer strikt, gebaseerd op historische feiten en achtergronden, en rechtlijnige interpretaties.

    Wel, als ú een zeer strikte houding aanneemt ten aanzien van Catalunya, dan doe ík dat ook ten aanzien van Nederland. En dat is precies het gevolg van uw strijd voor onafhankelijkheid: We komen tegenover elkaar te staan. We accepteren geen afwijkend gedrag of andere gewoontes meer. We gaan ons druk maken over futiliteiten, onbelangrijke details.

    Dat is gevaarlijk, héél gevaarlijk, want daar komt oorlog van.

    Laten we dit afspreken: Het geeft niet als u mijn land Holland noemt. Daar zal ik niet meer moeilijk over doen. En het geeft ook niet als iemand uw land Spanje noemt. Daar moet ú niet meer moelijk over doen.

    Met vriendelijke groet,
    Martijn.

    ResponElimina
  4. Geachte Martijn,
    Ik snap uw irritaties mbt het verkeerde gebruik van het toponiem ‘Holanda’.
    Ik woon al 17 jaar in Nederland en weet dat Holland niet hetzelfde is als Nederland. Toch herhaal ik nu weer dat in Catalonië, in heel Spanje en ook andere landen (Turkije, Engeland, USA, Italië, etc) wordt het term ‘Holland’ gebruikt en daarmee wordt bedoeld: Nederland.
    Ondanks het feit dat u gelijk heeft zal ik u verzoeken even op de Catalaanse Google Holanda in te typen. U zult zien dat alle media over ‘Holanda’ spreken terwijl ze Nederland bedoelen. Alle Catalanen zonder uitzondering weten wat ik bedoel als ik zeg Holanda. En ze denken heus niet aan provincie Holland. Dus maakt u maar zich daar geen zorgen over. U kunt Catalonië Spanje noemen als u dat wilt. U kunt het ook Frankrijk noemen, gezien het feit dat Catalonië deels in Spanje is bevestigd en deels in Frankrijk.
    U kunt ook zeggen dat Tibet China is. Als u daar behoefte aan heeft kunt u roepen wat fijn het is om in China te zijn terwijl u in Tibet bent. Dat doen de meeste Nederlanders ook in Catalonië. U kunt ook zeggen dat Nederland Duitsland was tussen 1940 en 1945. U kunt al deze dingen zeggen. Dat klopt.
    Hieronder treft u allerlei krantenkoppen en sites waar Holanda staat, en daarmee wordt bedoeld: Nederland.
    Gezien het feit dat u zich hier zo vreselijk aan erger zal ik u aanraden om alle media in Catalonië, Spanje, Italië, etcetera, te attenderen op het foute gebruik van het toponiem ‘Holanda’.

    1. Hotels a Holanda. Reserva el teu hotel!
    2. Holanda implanta l'escàner corporal per volar als EUA | El ...
    3. El Regne Unit s'afegeix a Holanda i implantarà els escàners ...
    4. Islàndia tornarà els fons prestats pel Regne Unit i Holanda ...
    5. Balears pel món ens apropa els illencs d'Holanda | IB3. La ...
    6. Quins són els avantatges de parlar holandès a Holanda? Ramon Carranza
    7. Barcelona - Los 80 km/h fracasan en Holanda - ADN.es
    8. Un tribunal exculpa Holanda de la matança de Srebrenica | srebrenica
    9. Tots 13 seran traslladats en el dia d'avui a Holanda en un avió medicalitzat

    ResponElimina
  5. Beste Miquel,

    Zoals ik al zei in mijn vorige bericht: “Het geeft niet als u mijn land Holland noemt. Daar zal ik niet meer moeilijk over doen.”
    En natuurlijk weet ik dat de hele wereld Holland en Nederland door elkaar gebruikt. Helemaal niet erg. Mijn zogenaamde klacht was slechts een manier om u te laten inzien dat uw redeneringen absurd zijn. Helaas is dat nog niet gelukt, zo blijkt uit uw laatste reactie.

    Het is een grof schandaal dat u de Catalaanse zaak durft te vergelijken met de Chinese overheersing van Tibet, of met de Duitse bezetting van Nederland. U beledigt daarmee alle Tibetanen en Nederlanders. En ik neem toch aan dat ik niet hoef uit te leggen waarom.... of toch voor de zekerheid maar even uw kennis opfrissen?

    China is namelijk een ondemocratisch land dat systematisch de mensenrechten schendt, en daarmee de Tibetanen onderdrukt.
    Voor nazi-Duitsland gold hetzelfde toen zij Nederland bezetten.

    Catalunya is daarentegen onderdeel van een prachtig democratisch land, waar iedereen mag zeggen wat hij/zij wil, waar iedereen mag demonstreren, waar mensen in welvaart leven, waar homo´s mogen trouwen, waar geweld bestraft wordt, waar vele nationaliteiten samenwonen, en waar verschillende meningen naast elkaar kunnen bestaan.

    De Catalaanse identiteit, taal en cultuur is prachtig en moet en zal altijd blijven bestaan. Ik zal er mijn steentje aan bijdragen, want volgende week begin ik met een cursus Catalaanse taal. Maar ik woon in Spanje.

    Groet,
    Martijn.

    ResponElimina
  6. Bijkbaar heeft u geen kennis van wat Spanje tegen Catalonië, onze taal, onze cultuur en onze mensen gedaan heeft de afgelopen 300 jaar.

    De vergelijking met de bezetting van Nederland door Duitsland en de praktijken die China in Tibet uitvoert hebben zeker overeenkomsten met wat Spanje tegen Catalonië heeft gedaan. Helaas wel!

    Franco werd notabene door Hitler en Mussolini geholpen, en tijdens de Tweede Wereld oorlog zijn duizenden Catalanen naar de Duitse vernietigingscampen vervoerd. Blijkbaar weet u hier niets van.

    Iedere vorm van volksonderdrukking, bezetting, beperking van vrijheden, gedwongen assimilatie of cultureel genocide zijn verwerpelijk en Catalonië is zeker te vergelijken met Tibet, Koerdistan, de Berbers, Lapland, Schotland, Quebec, Vlaanderen en zoveel andere landen in de wereld. Daarom vind ik het goed dat Nederland onafhankelijk werd van Spanje, en later haar onafhankelijkheid kon terugkrijgen ondanks bezettingen door Frankrijk en Duitsland.
    Maar deze problemen raken u niet, u voelt ze niet, u lijdt er duidelijk niet onder, en kan u blijkbaar niets schelen.

    Het grootste deel van Catalonië is onderdeel van Spanje omdat een fascistische dictator, geholpen door Hitler en Mussolini een oorlog tegen democratie won, een oorlog die Catalonië ontnam van haar vrijheid voor zelfbestuur. Een recht die we tot vandaag helaas niet terug hebben gekregen.

    Het is een grof schandaal dat u de onderdrukking van Catalonië bagatelliseert. Spanje heeft hele groffe dingen tegen ons gedaan en is nog bezig om ons de kop in te drukken.

    Ik nodig u uit om deze video te bekijken op youtube:
    http://www.youtube.com/watch?v=B88l9QgB-zU

    Spanje heeft een beperkte vorm van democratie, verbloemd door het systeem van de Autonomies.
    Echter, Spanje wordt geregeerd vandaag de dag door een systeem waar fascistische mensen nog steeds aan de TOP zitten.
    Spanje probeert onze democratie te beperken en is de referenda die de Catalanen willen organiseren aan het dwarsbomen.
    U snapt blijkbaar niet hoe vervelend het is dat Spanje onze wil om de waarheid te weten de kop wil indrukken.
    U vindt dat blijkbaar terecht.
    Quebec en Schotland mogen zonder beperkingen van Canada en Engeland referenda houden als ze dat wensen.
    Quebec heeft er al twee georganiseerd.
    Dat zijn democratische landen. Spanje is wellicht het land waar u woont, maar het is zeker niet een volledig democratisch land.

    Maar de Catalanen zijn gelukkig wakker aan het worden en het verzet groeit.
    Het kan u blijkbaar niet schelen dat Catalanen gediscrimineerd worden door de Spaanse autoriteiten, dat intercontinentale vluchten voor de meeste luchtvaartmaatschappijen verboden zijn van en naar Barcelona.
    Hoe zou u zich voelen als Duitsland intercontinentale vluchten van en naar Schiphol zou verbieden?

    ResponElimina
  7. Vandaag ben ik eindelijk naar het Anne Frank huis gegaan.
    Wat raar om in de zelfde ruimte te mogen staan waar Anne Frank en de andere 7 arme joodse Nederlanders twee en half jaar in moesten zitten als ratten in de val.
    Wat is het toch erg wat die fascisten hebben aangericht in heel Europa, in Italië, in Spanje, in Catalonië en natuurlijk overal in Europa waar Joden zaten.
    Wat een verschrikking.
    En niet te vergeten: duizenden homo's werden ook meegenomen naar de campen omdat homo's ook werden gezien als een uit te roeien soort.
    Laten we dan niet vergeten. En wat bijna niemand weet in de wereld is dat duizenden Catalanen en ook andere stijders vóór de democratie door Franco opgepakt werden en naar de Duitse vernietigingskampen werden gestuurd.
    Mijn moeder heeft een boek zo dik als een schoen met alle namen van de gedeporteerde Catalanen.
    Dit weet niemand buiten Catalonië. Het wordt verzwegen.
    Natuurlijk voel ik me zeer aangesproken en geraakt voor alle onrecht dat wordt gedaan aan ieder volk dan ook. En als Catalonië ooit onafhankelijk wordt zal ik me blijven inzetten voor de rechtvaardigheid van alle volkeren en alle culturen in de wereld.
    Van Koerdistan tot Fryslân, van Tibet tot Lapland.
    Als homo en als Catalaan weet ik heel goed wat het is om te worden gehaat, gedriscrimineerd, voor minder aangezien.

    ResponElimina

Seguidors